hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان رضوی| توسعه کشور در گرو تحقیق و مطالعه

خراسان رضوی| توسعه کشور در گرو تحقیق و مطالعه

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با حضور مسئولین فرهنگی و تولیت آستان قدس رضوی در محل سالن همایش نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: باید خیرین به‌منظور ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در ساخت محیط‌های فرهنگی در کشور تلاش کنند. حسن جعفری در مراسم برگزارشده بود افزود: با توجه به بیانات رهبری امروزه فرهنگ کتاب‌خوانی و علم‌آموزی یک وظیفه ملی نیست، بلکه یک واجب دینی است و هرچه در این حوزه فرهنگی تلاش کنیم به ارزش واجبات دینی در جامعه پرداخته‌ایم. او با اشاره به اهمیت کتاب در دین اسلام خاطرنشان کرد: معجزه اصلی نبی اسلام کتاب است و اولین آیاتی که بر پیامبر نازل‌شده درباره تأثیر کتاب و قلم و علم بوده و طی پژوهش‌های صورت گرفته ۱۵۵ بار واژه کتاب و همچنین ۵۸۲ بار واژه علم در قرآن به‌کاررفته است که نشان‌گر اهمیت علم و کتاب و دانش‌آموزی در حوزه اسلام است. جعفری با بیان جمله پیامبر که می‌فرمایند علم را به بند کشید تصریح کرد: تنها با نوشتن است که می‌توان علم را به بند کشید و با گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی نیز در حوزه‌های مختلف می‌شود علم را ترویج کرد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در خصوص نقش مساجد در دوران اسلامی بیان کرد: در دوران صدر اسلام مساجد، مرکز کتابخانه‌های اسلامی بودند و نه‌تنها در مبحث عبادت نقش مهمی را ایفا می‌کردند بلکه در سایر امور فرهنگی نیز مؤثر بودند و بسیاری از کتاب‌های مساجد مورد تبادل‌نظر علما قرار می‌گرفت و بنابراین اسلام اهمیت ویژه‌ای برای کتاب و کتاب‌خوانی قائل است اما به‌طورکلی امروزه، وضعیت کتاب‌خوانی در کشور مورد بی‌مهری قرارگرفته است. جعفری فواید کتاب‌خوانی را ۲۹ مورد برشمرد و اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی کتاب سلامت جسم و روح انسان در ابعاد مختلف است که مهم‌ترین آن افزایش آگاهی اجتماعی بشر بوده و همچنین ارتقا سطح علمی از ویژگی‌های شاخص آن است و فردی که مطالعه زیاد دارد می‌تواند در حوزه‌های مختلف مباحث کارشناسی پیدا کند. همچنین آشنایی با تاریخ فرهنگ و سیاست و سرگذشت انسان‌ها از فواید دیگر کتاب است که متأسفانه به آن کمتر پرداخته‌شده است. او در خصوص علت کاهش استقبال از کتاب افزود: در ابتدا باید دلایل عدم استقبال از کتاب‌خوانی را در جامعه بررسی کنیم و باید بدانیم که چرا کتاب‌ها در کنج کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و این مسئله توسط کارشناسان فرهنگی باید آسیب‌شناسی شود؛ اما مهم‌ترین راهکار افزایش کتاب‌خوانی این است که بتوانیم جوانان را به‌جایی برسانیم که از روی اختیار به سمت کتاب بروند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: کتاب‌هایی وجود دارند که در راستای افزایش آگاهی افراد مؤثرند و مردم با استفاده از محتویات و خواندن این کتاب‌ها می‌تواند آگاهی به دست بیاورد و همین‌طور تجربه لذت مطالعه را بچشند و باید این دسته از کتاب‌ها به‌منظور گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی افزایش پیدا کند تا مردم به خواندن کتاب علاقه‌مند شوند.

جامعه نیازمند کتاب با محتوای خوب است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توسعه و پیشرفت یک کشور منوط به تحقیق و مطالعه است. علی‌اصغر کار اندیش توسعه و پیشرفت کشور را منوط به تحقیق و پژوهش دانست و افزود: اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم اما به مطالعه توجه نداشته باشیم مطمئنا به توسعه پایدار و همه‌جانبه نخواهیم رسید. او ادامه داد: سرانه مطالعه در کشور ما پایین بوده و تحقیق و پژوهش جایگاه مناسب و کافی ندارد. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حداقل یک درصد از اعتبارات دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند باید به امر پژوهش اختصاص پیدا کند، اما بیشتر این دستگاه‌ها و بودجه آخر هرسال به دولت بازمی‌گردد. او با توجه به فرمایشات رهبری در خصوص اهمیت جایگاه «فرهنگ» اشاره کرد و افزود: فرهنگ در کشور زیر بنایی برای حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و ... است اما در عمل چه در بخش خصوصی و چه دولتی به آن توجهی نداریم و این مسبب مشکلاتی در حوزه‌های مختلف می‌شود، برای مثال وقتی با مسئولین صحبت می‌کنیم با تلاشی که از صبح تا پاسی از شب انجام می‌شود اما باز درجاهایی مشکل‌دارند.

کاراندیش اذعان داشت: امروز بحث اقتصاد مقاومتی یک از بحث‌های مهم جامعه برای دولت و نظام است، در بحث صنعت‌کار، روابط بین کار و کارفرما، روابط بین سیاسیون برای اداره جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، لذا این مشکل ملی است تا زمانی که برای ایجاد فرهنگ در کشور بهای جدی بپردازیم.

او افزود: ۴۰۰ نمایشگاه در سطح کشور در استان‌ها برگزارشده است، اما هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها چیست؟ آیا به هدف نهایی رسیده‌ایم؟ در هر نمایشگاه کتب جدید با محتوای جدید و موردنیاز جامعه را ارائه می‌دهیم. هدف از ایجاد نمایشگاه کتاب، افزایش سرانه مطالعه در کشور و ایجاد تسهیلات برای ارائه کتاب به مردم است.

تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی

هم‌زمان با افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی از برگزیدگان شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد. در این مراسم انتشارات «به نشر» به‌عنوان ناشر برتر سال برگزیده و از غلامرضا سعیدی مدیرعامل این انتشارات تجلیل به عمل آمد و همچنین به ترتیب کتاب‌های «درسنامه تربیت اقتصادی»، به قلم محمد حسین الهی زاده «موقوف» به نویسندگی سعید تشکری، کتاب «رباعیات بیدل» نوشته محمدکاظم کاظمی «هم‌قسم» به قلم احمد نطنزی و «نخستین رویارویی‌های هنز عصر ناصری با هنر عرب» نوشته مصطفی لعل شاطری به‌عنوان کتاب برگزیده سال در این مراسم معرفی شدند.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد